Isnin, 24 April 2023

Pengasasan Kesultanan Johor - Riau

Setelah Portugis menyerang Melaka dan menduduki negeri ini pada T.M 1511, Sultan Mahmud berserta para pembesar dan ahli keluarga berundur ke Pahang untuk menyelamatkan diri. Pada ketika itu, Portugis mempunyai kekuatan tentera yang sukar untuk dikalahkan, maka keputusan untuk berundur terlebih dahulu merupakan pilihan yang tepat. Ini memberi masa kepada Sultan Mahmud Shah memikirkan jalan terbaik untuk mengambil semula Melaka daripada Portugis. Namun, setelah usaha giat dijalankan melalui cara peperangan dan menyekat kapal-kapal yang berdagang di Melaka, Portugis sukar untuk ditundukkan. Sultan Mahmud Shah, di penghujung hidupnya melakukan pelbagai cara untuk menghalau Portugis dan mendaulatkan semula negeri Melayu ini seperti asalnya. Ini menggambarkan kecintaan Sultan Mahmud terhadap Melaka walaupun sebelum Portugis menyerang dulu, baginda seakan-akan membiarkan kerajaannya di dalam keadaan huru-hara. Setelah mangkat di Kampar, putera baginda iaitu Raja Ali telah diangkat menjadi sultan yang baharu bergelar Sultan Alauddin Riayat Shah II yang dikatakan oleh sesetengah penulis sebagai pengasas Kerajaan Melayu Johor. Di tulisan kali ini saya akan membincangkan pengasasan Kesultanan Melayu Johor pada awal abad ke-16.

            Sultan Alauddin Riayat Shah II telah dilantik menjadi sultan yang baharu pada tahun 1528 menggantikan Sultan Mahmud Shah yang telah mangkat di Kampar. Sultan Alauddin Riayat Shah II ini merupakan putera Sultan Mahmud Shah dengan Tun Fatimah, di mana pada suatu masa dahulu di Melaka ahli keluarganya telah dibunuh oleh Sultan Mahmud Shah di atas dendam terhadap Bendahara Tun Mutahir. Pengasasan Kesultanan Melayu Johor ini boleh di-katakan disebabkan oleh kejatuhan Melayu Melaka di tangan Portugis pada tahun 1511. Oleh itu, Kesultanan Melayu Johor sebagai ganti untuk meneruskan tradisi kerajaan Melayu ini. Raja yang memerintah Johor merupakan keturunan raja-raja yang memerintah Melaka dahulu. Menurut Ahmad Dahlan (2017) semenjak Sultan Alauddin Riayat Shah II membuka negeri ini, orang dari daerah luar turut membina perkampungan baharu dan menetap di kawasan itu. Penduduk terus bertambah dan semakin banyak. Ini melambangkan taat setia orang Melayu terhadap sultan/raja mereka. Oleh itu, disebabkan sultan yang mendirikan Kerajaan Melayu Johor ini mempunyai pertalian terus dengan raja-raja Melaka, maka segala jajahan takluk yang dimiliki oleh Kesultanan Melayu Melaka secara automatiknya masih dipegang oleh raja-raja yang mendirikan Kesultanan Melayu Johor. Tidak banyak diketahui tentang asal-usul nama Johor ini, namun menurut Ahmad Dahlan, perkataan “Johor” ini berasal daripada bahasa Arab iaitu “jauhar” yang bermaksud permata, “negeri permata”.

            Berbeza dengan Melaka dahulu pusat pemerintahan bagi Kesultanan Melayu Johor sering bertukar ganti mengikut sultan/raja yang memerintah dan situasi yang sedang berlaku di sekitar kepulauan Melayu, iaitu ancaman Portugis di Melaka dan Acheh di Sumatera. Hal ini menyebabkan berlakunya beberapa siri perpindahan pusat pentadbiran Kesultanan Melayu Johor. Misalnya, pada tahun 1535, Sultan Alauddin Riayat Shah II terpaksa mengudurkan diri ke Sayong apabila diserang oleh Portugis. Malah, baginda juga pernah bersemayan di Muar dan selepas itu di Bintan. Kemudian, pada tahun 1540, Sultan Alauddin Riayat Shah II mem-buat pusat pemerintahan di Johor Lama. Kota ini dibina daripada batu, maka dikenali sebagai Kota Batu [1]. Hal ini bukan sahaja berlaku terhadap Sultan Alauddin Riayat Shah II sendiri, tetapi, pengganti baginda turut mengalami hal yang sama. Misalnya, semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Shah, baginda setelah menetap di Kota Batu terpaksa berpindah dan mendiri-kan pusat pemerintahan di Seluyut. Begitu juga dengan Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Syah II yang menduduki taktha kerajaan Johor meskipun tidak mempunyai hubungan secara langsung dengan raja-raja Melaka terdahulu, telah berpindah daripada Seluyut ke Tanah Puteh, dan berikutnya ke Johor Lama. Apabila Johor Lama diserang Portugis, baginda kemudiannya telah membina pusat pemerintahan di Batu Sawar[2]. Ancaman daripada luar menyebabkan pusat pentadbiran bertukar-tukar. Perubahan ini mungkin disebabkan kedudukan Johor yang masih belum begitu ampuh untuk mendirikan sebuah kerajaan Melayu seperti Melaka.

            Tentang kegiatan ekonomi yang dijalankan di dalam Kesultanan Melayu Johor ini tidak seperti yang dialami oleh Kesultanan Melayu Melaka dahulu. Ini kerana, pusat pentadbiran bagi kerajaan Johor ini sering berpindah menyebabkan aktiviti ekonomi tidak dapat distabilkan oleh pemerintah Johor. Serangan dari luar seperti Acheh dan Portugis di Melaka mengeruhkan lagi situasi kerajaan Johor yang dalam keadaan tidak menentu. Pun begitu, ini tidak bermaksud tidak ada langsung kegiatan yang berbentuk ekonomi dijalankan oleh penduduk di Johor. Ini dijelaskan oleh Shahrom Husain (1995) bahawa ketika Sultan Muzaffar Shah II menjadi sultan, dari Seluyut (Kota Batu) hingga ke Padang Riang-riang penuh dengan pasar. Negeri yang ramai penduduknya itu dan mewah dengan hasil-hasil dan perniagaan makin bertambah maju. Malah, J.Kennedy (1962) juga menjelaskan bahawa ketika Sultan Alauddin Riayat Shah II membuka negeri baru, mungkin di Johor Lama, di Sungai Johor, selepas kematian ayahandanya, baginda meneruskan polisi menarik minat pedagang untuk datang ke Johor serta merompak kapal-kapal yang dalam perjalanan menuju ke Melaka. Ini sebagai satu cara mendapat pendapatan serta meneruskan kelangsungan hidup. Selain itu, sumber kewangan yang banyak sangat diperlukan untuk membiayai ekspedisi ketenteraan dalam usaha menawan semula Melaka daripada tangan Portugis. Oleh itu, di peringkat awal perjalanan Kesultanan Melayu Johor ini, aktiviti ekonomi sukar untuk mencapai kemajuan seperti Melaka dahulu.

            Zaman Melaka dahulu, ancaman dari Siam dapat dipatahkan melalui pertolongan yang diberikan oleh China. Ini memberi ruang yang cukup baik kepada sultan Melaka membangun-kan negeri ini sehingga menjadi sebuah kota pelabuhan yang gemilang. Di zaman Kesultanan Melayu Johor ini, ancaman Portugis dan Acheh sering mengganggu Johor melalui beberapa siri peperangan dan ancaman. Pertolongan dari China tidak dapat dihulurkan kerana pada ketika itu China berdepan dengan ancaman dari orang Tartar. Serangan Portugis terhadap Johor berlaku ketika Sultan Alauddin Riayat Shah II memerintah apabila Estevao da Gama sebagai pemimpin tentera menyerang Johor. Serangan ini menyebabkan Johor perlu berundur diri ke Sayong kerana tidak dapat mengatasi Portugis. Malah, pada tahun 1536 dan 1587 Portugis juga melancarkan serangan terhadap Johor. Selain itu, jiran terdekat iaitu Acheh juga melakukan serangan ke atas Johor pada tahun 1564, 1570, 1582, 1613, 1618 dan 16223. Walaupun diserang oleh Portugis dan Aceh, sultan, pembesar dan rakyat Johor masih mampu mempertahankan maruah dan kedaulatan Johor. Akibat serangan ini pusat kerajaan Johor terpaksa dipindahkan beberapa tempat akibat serangan Portugis dan Aceh yang memusnahkan kota-kota tersebut. Ancaman kedua-dua kuasa ini menyebabkan Johor menjalankan dasar berbaik dengan Belanda[3].

            Rumusannya, Kesultanan Melayu Johor berdepan pelbagai cabaran dan dugaan ketika di awal penubuhannya. Ini datangnya daripada serangan Portugis di Melaka dan juga Acheh di Sumatera di mana pada ketika ini Acheh menjadi sebuah kerajaan yang kuat dan berpengaruh. Pun begitu, raja-raja yang memerintah Johor masih mengharapkan Melaka dapat ditawan kembali dan mendirikan semula kerajaan ini seperti asalnya. Hal ini mungkin yang mendorong Johor pada peringkat awal tidak menjadi sandaran utama sebagai pusat kerajaan Melayu yang tetap untuk raja-raja seterusnya.a

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pendidikan Moden, Satu Huraian Ringkas

Kedatangan kolonial Inggeris telah mengubah corak pendidikan di negara kita. Pembaharuan dalam aspek-aspek tertentu seperti formaliti, struk...