Kedatangan
kolonial Inggeris telah mengubah corak pendidikan di negara kita. Pembaharuan
dalam aspek-aspek tertentu seperti formaliti, struktur organisasi, kurikulum
dan bahan pengajarannya agak berbeza jika dibandingkan dengan sistem pendidikan
tradisional. Perubahan ini telah membuka peluang dan alternatif kepada
masyarakat tempatan untuk memilih pendidikan yang sesuai buat anak-anak mereka.
Namun, perbezaan tetap wujud apabila sekolah-sekolah yang didirikan hanya
tertumpu di kawasan tertentu seperti kawasan bandar. Sudah pasti kita dapat
menggambarkan keadaan masyarakat di kawasan pedalaman yang tercicir dari dunia
pendidikan di peringkat awal perkembangannya. Kelompangan ini berterusan
sehinggalah ada usaha pihak tertentu untuk mendirikan sekolah. Perlu ditegaskan
di sini bahawa kemunculan sistem pendidikan moden ini tidak bermakna bahawa
pendidikan tradisional dilupakan. Ada ibu bapa yang masih menghantar anak
mereka ke sekolah pondok dan madrasah. Wujud pelbagai jenis sekolah moden
menjelang abad ke-19 & 20. Oleh itu, penulisan artikel ini akan
membincangkan berkenaan sistem pendidikan moden dan perkembangannya di Tanah
Melayu, Sabah dan Sarawak.
Kerajaan Inggeris telah
memperkenalkan sistem pendidikan lebih teratur, formal dan lebih luas kurikulumnya
kepada masyarakat tempatan. Pembukaan Sekolah Melayu telah dibuka pada tahun
1855 di Bayan Lepas, Pulau Pinang. Pada peringkat permulaan, sekolah-sekolah
ini ditubuhkan atas usaha orang perseorangan, persatuan-persatuan agama dan
daya usaha masyarakat setempat. Pelbagai reaksi yang dipamerkan oleh masyarakat
tempatan terhadap pembukaan Sekolah Melayu di tempat mereka. Pada awalnya,
masyarakat memberi sambutan yang begitu dingin dan enggan menghantar anak
mereka ke sekolah berkenaan. Kebimbangan ini turut dipengaruhi oleh pengasas
sekolah berkenaan iaitu individu yang beragama Kristian. Ibu bapa tidak ingin
anak-anak mereka menukar agama disebabkan sekolah yang baru dibuka ini. Pada
masa yang sama, anak-anak lelaki misalnya diperlukan oleh keluarga untuk
membantu mencari pendapatan dan menolong ibu bapa mereka melakukan aktiviti
penanaman padi. Namun, masyarakat Melayu mengubah pendirian terhadap perkara
ini apabila melihat anak-anak lain yang berpendidikan berpeluang untuk bekerja
di dalam perkhidmatan awam. Selaras dengan dasar pihak Inggeris memberi
keutamaan kepada masyarakat Melayu untuk menjawat jawatan perkhidmatan awam. Di
Sabah, pembukaan sekolah ini agak perlahan kerana sikap penjajah iaitu Charted
Company yang tidak memberi perhatian terhadap perkara ini. Berbeza halnya
dengan di Sarawak di mana pembukaan sekolah Melayu ini mendapat tempat dalam
masyarakatnya.
Seterusnya, masyarakat Cina turut
mendirikan sekolah untuk keperluan sosial anak-anak mereka. Wujud perbezaan
yang ketara dari aspek kurikulum, formaliti dan bahan pengajaran jika hendak
dibandingkan dengan sekolah Melayu. Pendidikan yang diterapkan kepada
pelajar-pelajarnya berkiblatkan kepada negara China. Mungkin saja hal ini
dipengaruhi oleh semangat patriotisme masih kekal terpaut ke negara asal dan
masih lemah bertapak ke atas Tanah Melayu. Seperti sekolah Melayu, sekolah
vernakular Cina ini diasaskan oleh orang perseorangan pertubuhan agama dan
masyarakat setempat. Selain daripada kurikulum sekolah yang berorientasikan
pendidikan di sekolah China, guru-guru yang mengajar turut dibawa masuk ke
Tanah Melayu bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sikap kerajaan
Inggeris yang tidak masuk campur terhadap pendidikan ini telah memberi kebebasan
kepada pendukung sekolah ini untuk menentukan kurikulum yang perlu dimuatkan
dalam sekolah ini. Keadaan ini secara tidak langsung telah menyebabkan
sekolah-sekolah berkenaan menjadi medan politik komunis ketika fahaman ini
berkembang luas pada pertengahan abad ke-20. Sejak dari itu, pihak Inggeris
berusaha untuk mengawal aktiviti berkenaan dengan mengarahkan sekolah-sekolah
ini didaftarkan. Selain itu, pihak Inggeris menawarkan bantuan kewangan seperti
geran khusus kepada sekolah-sekolah Cina. Namun, kawalan ini masih dianggap
lemah kerana kerajaan masih tidak campur tangan dalam menentukan guru-guru yang
mengajar dan bahan pengajarannya. Keadaan ini berubah setelah meletusnya Perang
Dunia ke-2 dan sekembalinya pihak Inggeris ke Tanah Melayu. Mereka telah
membuat kawalan rapi terhadap sekolah ini.
Selain daripada sekolah Melayu dan
Cina, sekolah vernakular Tamil turut didirikan di Tanah Melayu. Seperti sekolah
yang lain, sekolah ini bermula dengan wujudnya sekolah-sekolah persendirian
yang diusahakan oleh pertubuhan dakwah Kristian ataupun kumpulan tertentu dalam
komuniti mereka. Bezanya di sini ialah kewujudan sekolah ini agak terkemudian
dan bilangannya agak kecil. Hal ini bersabit dengan bilangan penduduk yang
tidak begitu ramai jika dibandingkan dengan imigran Cina di Tanah Melayu.
Pembukaan sekolah ini tidak dapat dipastikan tarikh yang khusus dan dipercayai
sekolah Tamil ini menjalankan operasinya pada tahun 1870-an. Seperti sekolah
Cina, sekolah Tamil tidak mendapat perhatian daripada kerajaan Inggeris. Hal
ini sudah pasti mempengaruhi perkembangan sekolah dari sudut infrastruktur dan
kurikulum yang agak perlahan. Sekolah Tamil ini diwujudkan atas kesedaran
pentingnya aspek pendidikan dalam kehidupan masyarakat. Kerajaan India turut
meminta kerajaan Inggeris mendirikan sekolah kepada anak-anak buruh agar mereka
tidak ketinggalan dalam dunia pendidikan. Oleh itu, pihak Inggeris telah
mengggubal akta buruh pada tahun 1923 yang menetapkan bahawa setiap pengusaha
ladang perlu mendirikan sekolah di ladang masing-masing jika terdapat sepuluh
atau lebih anak-anak pada usia persekolahan iaitu enam hingga dua belas tahun.
Implementasi daripada dasar ini, makan banyaklah sekolah yang didirikan. Namun,
pada peringkat awal pembukaan sekolah ini, keadaannya amat menyedihkan hati
apabila pengusaha ladang tidak begitu prihatin soal kebajikan sekolah ini.
Pembukaan sekolah hanya bertujuan memenuhi keperluan dasar British.
Kesimpulannya, sistem pendidikan
moden telah membuka peluang kepada masyarakat untuk mendapatkan ilmu-ilmu
baharu. Pada masa yang sama, ilmu tersebutlah dapat digunakan untuk tujuan
hidup dan mencari pekerjaan yang diminati. Pendidikan di Tanah Melayu, Sabah
dan Sarawak begitu berbeza jika kita menilai dari sudut tempoh dan
perkembangannya. Mungkin perkara ini disebabkan oleh tindakan atau dasar pihak
kolonial British yang tidak menghiraukan pendidikan di negara kita. Namun,
memasuki abad ke-20, pendidikan semakin berkembang dengan baik. Atas usaha
masyarakat dan persatuan-persatuan tertentu, masyarakat kita mampu menikmati
pendidikan moden. Oleh itu, sistem pendidikan ini haruslah berkembang seiring
dengan keperluan semasa dan selaras dengan peredaran zaman yang semakin
mencabar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan